Databehandling og personvern (GDPR) samtykke.

Oppdatert 20.12.2021

DMO Spesialisten forbeholder seg retten til å oppdatere opplysningene og innholdet heri til enhver tid. Når dette skjer, skal brukere varsles idet den nye personvernerklæring trer i kraft. Du vil motta varsel neste gang du besøker våre hjemmesider.

Her kan du lese om hvordan DMO Spesialisten innsamler og behandler dine data, når du ferdes på alle sider under domenet https://www.dmospesialisten.no og https://dmosepesialisten.no. Det følgende beskriver hvordan du er beskyttet av personvernforordningen. Du kan lese om hvordan den europeiske GDPR forordning påvirker norsk lovgivning her.

For å ha forkunnskaper om hva personvern og GDPR betyr, har vi herunder listet opp en rekke nyttige sider til offentlige etater:

Google Tag Manager

Brukes i kategorien analyse. Trykk på småkakesymbolet nederst til venstre for å endre dine valg!

Først er her en liste med lenker som du kan bruke til å forstå hvordan Google Analytics (heretter forkortet "GA") og deres markedsføringsplattform fungerer. Deretter følger en simplifiserende forklaring, som du kan støtte deg opp av.

Hva bruker DMO Spesialisten Google Analytics til?

Vi bruker Google Analytics til å få nødvendige opplysninger om våre brukere. Opplysningene er anonyme og kan ikke spores tilbake til deg som privatperson (se beskrivelsen av hvordan din IP-adresse anonymiseres og holdes hemmelig i lenken over!). Disse data er viktige få å drifte virksomhetene vår. Hva betyr det å bruke data til å drifte virksomheten? Svar: vi avhenger av å kunne fremlegge en oversikt over trafikken på våre hjemmesider til samarbeidspartnere og eventuelle sponsorer. Disse partnere vurderer affekten av vårt samarbeid basert på denne trafikken. Et eksempel på dette kan være en artikkel(-serie) der DMO Spesialisten omtaler en merkevare. Her vil denne andreparten se på effekten (eks.: hvor mange som har lest artiklen, klikket på bookinglenke, etc.) for å vurdere om samarbeidet er lønnsomt for de, og om de ønsker å fortsette.

Hvilke data samler DMO Spesialisten inn om meg?

For å forstå hvordan din digitale ferdsel fanges opp på nettet, er det viktig å skille hvilke data du generelt gir nettleseren din tilgang på. Det er ganske vanlig i dag, å bruke en av de store aktørene som Google med én bruker på tvers av internettet. Er du logget inn med din Google-konto på din nettleser, har du inngått en generell avtale mellom deg og Google, om at du gir tillatelse til at Google sporer deg i hele sitt nettverk. Dette har innvirkning på, hvordan og hvilke annonser, markedsføring og lignende vises i samtlige kanaler, som bruker Google sin markedsføringsplattform. Dette er også tilfellet for DMO Spesialisten. Herunder har vi listet opp hvilke hvordan det ser ut for vår del, i ulike sammenhenger:

Anonyme (ikke sporbare) data vi ser om deg (ikke logget inn med Google-konto):
  • Anonymt, men unikt tildelt identifikasjonsnummer som ikke kan spores tilbake til deg
  • Antall sider, samt hvilke du har besøkt
  • Hvor på nettet var du før ditt besøk på vår hjemmeside (i.e. direkte, fra sosiale medier, søkemaskine, unik URL o.lign.)
  • Brukte du søkemaskine: hvilke søkeord brukte du for å finne oss.
  • Tiden du bruke på vår hjemmeside
  • Om du har besøkt oss tidligere innen de siste 14 dagene
  • Geografisk lokasjon ved besøket, på stedsnivå (i.e. ned til hvilken by)
  • Effekt av annonsering på internettet

Er du i tillegg logget inn med en Google-konto:
  • Google bruker dit identifikasjonsnummer til å vise deg eventuelle annonser og markedsføring fra DMO Spesialisten på andre sider, som benytter Google sine tjenester. Eksempler på dette er Google sin søkemaskine, Youtube, andre hjemmesider som benytter Google Ads-tjeneste (markedsføringsnettverk) osv. Dette er det Google som styrer.
  • Ved A/B-testing (eksempelvis to forskjellige annonser) ser vi hvilken annonsen som du trykket på, og altså likte best. Vi ser ikke personlige data om deg, men om du er ny eller tilbakevendende gjest.
  • Vi kan fortelle Google hvilke annonser vi ønsker å vise deg, og andre med samme atferd på nettet.
  • Google samler inn interessedata, som de bruker til å vurdere hva du ser av markedsføring i hele sitt nettverk. Disse data er ikke tilgjengelig for oss, og er krypterte hos Google.

Ved utfylling av kontaktskjema på våre hjemmesider:
  • Navn (obligatorisk)
  • Telefonnummer (valgfri)
  • E-postadresse (obligatorisk)
  • Melding
  • Dato og tid

Disse data lagres lokalt på vår egen server og er bare tilgjengelig for internt ansatte med spesielle rettigheter. Ved å sende inn disse opplysninger til oss, samtykker du til dette. Ønsker du å få slettet disse opplysningene, ber vi deg ta kontakt med oss. Du finner kontaktopplysninger på databehandlingsansvarlige i bunnen av denne siden.

Hvor lenge oppbevarer vi dine data?

Anonyme nettsteddata samlet inn gjennom Google Analytics, som beskrevet over, slettes og sporingsnummer nullstilles hver 14 dag. Opplysninger fra innsendte kontaktskjema lagres lokalt hos oss på ubestemt tid, eller til du tar kontakt med ønske om sletting. Vi videregir ikke dine opplysninger med mindre du uttrykkelig har gitt samtykke til dette.

Hvordan nullstiller jeg mine nettsteddata?

Det varierer fra nettleser til nettleser, men de fleste nettlesere har noenlunde samme prosedyre på dette. I Google Chrome finner du vanligvis innstillingene dine ved å trykke på symbolet med tre vertikale prikker øverst til høyre i nettleservinduet. Herfra trykker du følgende: innstillinger > Personvern og sikkerhet > Slett nettleserdata. Heretter kan du velge hvilke og hvor mye av dine data som skal slettes. Konsulter med din leverandør av nettleser for hvordan å gjøre dette i andre systemer. Heretter vil du for oss stå som "ny bruker" neste gang du besøker våre hjemmesider, og tidligere data kan ikke koples opp mot din bruk heretter.

Meta

Brukes i kategoriene markedsføring og analyse. Trykk på småkakesymbolet nederst til venstre for å endre dine valg!

Meta er mororganisasjonen bak plattformene Facebook og Instagram. Vi bruker disse til å kommunisere, organisere, annonsere og forbedre brukeropplevelsen på og utenfor våre nettsider. Her følger en beskrivelse av hvordan vi bruker disse leverandørene i forbindelse med datainnsamling:

Facebook

Bruker du Facebook og/eller Instagram, så har du godtatt deres personvern. Dette er en seperat avtale mellom deg og mororganisasjonen Meta. For å lese disse igjen, har jeg funnet lenken til deg her:

Les Facebook sin privatlivspolitikk her!

Facebook og Instagram fungerer ved hjelp av det de kaller en Pixel. Dette er en kodesnipp, som plasseres på en hjemmeside og/eller App. DMO Spesialisten bruker per i dag kun en hjemmeside. En pixel kan ses på som en bro mellom Meta sine sosiale medieplattformer og det som skjer videre i andre kanaler, som har denne pixelen installert. Vi kaller dette en databro. Jeg bruker en slik databro for å holde styr på vår markedsføringsaktivitet på disse sosiale mediekanalene. Dette innbefatter annonsering, innlegg og generell kommunikasjon. Her følger en komplett liste over hvilke datapunkter vi samler om deg, samt hvordan de samles inn.

Knapper og CTA'er (i.e. Call To Action)

Denne listen viser konkrete datapunkter som oppstår ved samhandling med våre sosiale kanaler:

  • Innholdsvisning
  • Søk
  • Ønskeliste
  • Abonner
  • Prøveperiode
  • Ferdiggjøring av registrering
  • Kontakt
  • Finn lokasjon
  • Planlegg

Hendelsesdata
  • Tidspunkt (eks. når trykket du på knappen)
  • Udefinert hendelsesnavn (brukes for å skille hendelser fra hverandre)
  • Hendelses URL (viser hvor på nettet hendelsen skjedde)
  • Samhandlingskilde (kategori for hvor hendelses skjedde)
  • Hendelses-ID (brukes for å skille hendelser fra hverandre til annonsering)
  • Informasjon om brukerens land, region, by og postnummer.
  • Kjønn som oppført på brukeren sin sosiale medie-profil
  • Innholdstype (eks.: innhold, produkt og produktgruppe, o.lign.)
  • Innholdskategori
  • Estimert livstidsverdi (LTV) (måler anslått verdi for bedriften)
  • Søkehistorikk (søkeord)
  • Verdi (egendefinert nummerisk verdi for kundetyper)
  • Innholdsnavn (eks.: produktside, innholdsgruppe o.lign.)
  • Status (eks.: ufullstendig registrering o.lign.)

Teknisk veiledning for hvordan Facebook prosesserer data fra sosiale medier

Partnernettverk

Parter involvert i driften av våre hjemmesider:

Hjemmeside hostet av Webflow

Tredjeparter:
  • Google
  • Meta (Facebook)

Kontakt databehandlingsansvarlige og personvernombud

Databehandlingsasvarlige hos Gosch DMO Spesialisten (org.nr. 921825072):

Fredrik Emil Gosch

Eier og iverksetter

E-post: fredrik@dmospesialisten.no

Telefon: +47 40 54 69 64

Takk for at du støtter meg i å drifte levebrødet mitt!

Støtt DMO Spesialisten gratis ved å la meg lagre et par informasjonskaspler i din nettleser. Det hjelper meg med å drifte levebrødet mitt. Dine data er kryptert og kan ikke spores tilbake til deg. Se min privatlivspolitikk her for mer informasjon. Du kan alltid endre innstillingene dine. Tusen takk!