Kommen­tar til regjer­ingens forslag om besøks­bidrag

Vil kreve utvikling av destinasjons­ledelse og faglige felles­skaper

Kommentar til regjeringens pressemelding 31.12.2024.

Besøksbidrag er en mulig løsning, men hvis vi skal fortsette å heve prisen på opplevelser i Norge så må kvaliteten også heves i tilsvarende grad. For å forvalte inntekter fra besøksbidrag måtte det nedsettes et utvalg som leder lokal utvikling, for å sikre at det er sammenheng mellom inntekter og økning av destinasjonens kvalitet. Det krever fagfolk å lede og forvalte destinasjoner, altså det som i fagspråk kalles DMO'er.

Et offentlig pålagt besøksbidrag ville måtte medføre en endring av mange eksisterende destinasjonsstrukturer fra private sammensurier til demokratiske og inkluderende fellesskaper.

Noen av mange punkter som bør priori­teres for å oppnå samsvar mellom pris­økning og kvalitet:

📌  Turistinformasjonsnivå (flerspråklig, tilgjengelighet/synlighet og kvalitet)

📌  Tydelig, tilgjengelig og offisiell destinasjonsledelse

📌  Sanitet og fasiliteter

📌  Infrastruktur

📌  Research innen- og forvaltning av ressurser ift. kapasitet (sosial, miljømessig og estetisk).

📌  Godt samarbeid mellom og tilgjengelige informasjonsressurser for alle destinasjonens interessenter.

📌 Innføring av demokratisk destinasjonsutvikling - involvering av alle som kan og vil bidra.

📌 Bruk og utvikling av lokale fagressurser.

📌 Innføring av og opplæring i fagspråk for å oppnå minimumskriterier for dannelse av en strukturert bransje

Hva som må skrin­legges når det gjelder dagens "offisielle" destinasjons­ledelser:

🚫 Private og monopollignende destinasjonsselskaper som kan velge og vrake etter lederens humør og personlige meninger/interesser.

🚫 Eksklusive informasjonssirkler som kun er tilgjengelig for utvalgte aktører.

🚫 Plassering av ledelsesansvar hos selektive og ekskluderende utviklingsmiljøer som kun pleier egne kommersielle interesser.

🚫 "Alle kan drive med reiseliv" kan ikke lenger gjelde sentrale ledelsesmessige og administrative roller med direkte påvirkning på reiselivsbransjens utvikling. I Nordsjøen er det også minimumskrav om bestemte sikkerhetssertifikater.

...m.m.

Vi har en stor jobb å gjøre foran oss, særlig hvis vi i tillegg skal kreve inn "inngangsbilletter" til selve destinasjonen.

DMO Spesialisten står klar som fagressurs.

Skrevet av

Lest disse?

Godt nytt år fra DMO Spesia­listen

DMO Spesialisten ønsker alle partnere, kunder og nettverk et godt nytt år. Jeg håper at 2024 skal bli et år med mye spennende utvikling og aktivitet, til tross for noen negative prognoser. Jeg har samlet en rekke tanker her, som jeg gjorde meg i 2023. Les her!
Gå til

Cruise­: markeds­tilpas­ning nød­vendig?

Hvorfor skal ikke havnefronten utvikles? Cruisemarkedet går ikke vekk med det første, så hvorfor ikke forsøke å tilpasse litt av sentrum slik vi kan klare å få nytte av besøket deres? Jeg skrevet et par tanker ned, som du kan lese her.
Gå til

Reiselivsproduksjon er en utøvende kunstform!

Kan det i det hele tatt eksistere et reiseliv uten (fag)folk?.Les min kommentar til generell utvikling, bransjen og teater m.m. her!
Gå til

Innleggsserie: perspektiv på NOU 2023:10 - introduksjon

Vær med å gå gjennom den nylige norske offentlige utredninger (NOU) 2023:10 i lag med DMO Spesialisten. I denne innleggsserien vil jeg forsøke å sette perspektiv på det som ble utredet med lokale, jordnære eksempler og observasjoner. Vi tar det stegvis tema for tema.
Gå til
DMO Spesialisten sporer ikke våre besøkende på tvers av internettet, men hvis du klikker "Tillat" så gir du oss tillatelse til lagre en analyse-innholdskapsel i din nettleser. Denne gjør at vi kan forstå hvordan våre nettsider fungerer. Les vårt Personvern her.