Service Management | analyse og utvikling

Kort om tjenesten

I denne tjenesten jobber vi systematisk med reiselivsfaggrenen Service Management. Vi skal gjennom en del på kort tid, og forsøker mest mulig å basere arbeidet på egenaktivitet og hjemmeoppgaver. Grunnen til at vi gir hjemmeoppgaver er at det er de selvstendige prosessene som skaper det beste læringsutbyttet og de beste resultatene. Fokuset er å stimulere til eierskapsfølelse blant de som skal ta i bruk endringene. Tjenesten innebærer følgende steg

  • Deltakende observasjon
  • Intervju
  • Workshop
  • Innføring av verktøy
  • Dataanalyse
  • Implementering
  • Effektanalyse
  • Rapport

Detaljer

Observasjon og intervju 

Observasjon og intervju skal gi et grunnlag for DMO Spesialisten til å formulere en plan for workshoppen, samt å få innsikt i de ansattes hverdag i bedriften på alle nivå. 

Deltakende observasjon

DMO Spesialisten kommer på besøk for å observere og delta i de daglige aktivitetene i alle avdelinger. Dette er en forutsetning for oss, for å få en fornemmelse for bedriften. Observasjonen skal danne grunnlaget for å sette oss inn i de ansattes situasjon når vi i neste steg tar intervjurunder. Det er viktig, at vi får observere så mange prosesser som mulig.

Est. varighet: 16 timer / 4 halve dager

Intervju

En del av datainnsamlingen starter med å intervjue ansatte, der vi skaper et “trygt rom” for deling av erfaringer, observasjoner og utfordringer. Intervjuet gjøres som utgangspunkt anonymt. Ved anonymisering tas det høyde for at en kan identifisere enkeltpersoner gjennom ansvarsområder, oppgaver osv. Vi anbefaler, hvis klimaet er til det, å ta en felles situasjonsanalyse i neste steg. Det krever at du som leder klarer å legge trygge rammer for at de ansatte kan dele erfaringer fritt, også det som er negativt. Det skaper de beste resultatene, om de ansatte får tale fritt og føler at det er trygge rammer.

Est. varighet: 8 timer / 2 halve dager

Workshop | Idèmyldring | Problemdefinisjon

På bakgrunn av observasjon og intervju avholder vi en felles workshop. DMO Spesialisten anbefaler å varme opp med noen øvelser, som skal få folk til å slappe av.

På workshoppen har vi fokus på at det er bedriftens ansatte som skal ta ansvar og eierskap til bedriftsutviklingen. DMO Spesialisten er blott en veileder, som styrer retningen vi skal. Det er viktig i endringsledelse, at det er de som skal ta i bruk endringene, som skal få eierskapet. Selvstendige prosesser er dessuten den beste måten å lære på, kontra hvis en opplåst konsulent står og peker med en bedrevitende finger. DMO Spesialisten legger vekt på, at det er bedriftens ansatte som sitter med viktig kunnskap og erfaring, og derfor er de best-kvalifiserte til å presisere hva som funker og hva som ikke funker. Vi blott hjelper prosessen på vei ved å komme utenfra og ha friske øyne på bedriften. 

Est. varighet: 2 timer / 1 sesjon

Verktøy | Datainnsamling

Introduksjon av Service Gap-verktøy

Det første vi vil gjøre er å introdusere et analyseverktøy for å samle viktig data i hverdagen. Dette er en visuell, enkel og strukturert måte å jobbe på, som sikrer en rød tråd i den daglige innsamlingen. Det er viktig for å ha sammenligningsgrunnlag og for å slippe forvirrende ustrukturert dokumentasjon. I tillegg er det et verktøy for organisasjonslæring, fordi det blir varig og dokumentert læring. Dersom dette arbeidet fortsetter strukturert og holdes ved like, så er det på samme tid noe som øker verdien på foretaket - skulle du selge i fremtiden. Noen områder som ofte skaper Service Gap:

  • Råvare-tilgjengelighet og produksjon
  • Ansattes (oftest FLP) manglende beslutningsmyndighet
  • Manglende intern-kommunikasjonsrutiner
  • Mismatch mellom markedsføring (gjestens forventninger) og levering
  • Feil og mangler i service landskapet (Sevicescape)
  • Kompetanse og/eller kapasitet
  • m.m.

Est. varighet: 2 timer / 2 morgenbriefinger 

Tilbakemeldingsskjema og brukerundersøkelser

En annen viktig informasjonskilde, som vi ikke må glemme, er tilbakemelding fra gjestene. Her kan det ligge mye skjult informasjon, som vi ikke vil gå glipp av. Det som er vanskelig med tilbakemeldinger og brukerundersøkelser er å få korrekte svar pga. faktorer som respondentens språkbarrierer, kunnskap, motivasjon osv. Det kan også være formuleringen av undersøkelsen, som kan være forvirrende og dermed bli demotiverende å besvare. Derfor er det viktig å holde den så kort og konsis som mulig. 

Basert på innsikten oppnådd i de forrige stegene utarbeider vi et system for å utføre undersøkelser, som skal være praktisk og lett å implementere i hverdagen. 

Est. varighet: 1 times introduksjon

Data-analyse

DMO Spesialisten samler og analyserer data fra de foregående stegene og tilpasser et endringsprogram basert på de konkrete problemstillingene.

Est. varighet: 8 timer / 1 dag

Implementering | Nye rutiner

Basert på data-analysen utarbeider DMO Spesialisten en plan og en strategi for nye rutiner. Ingen organisasjon er lik, så det vil si at en viss grad av skreddersøm må til. Vi legger opp til å dele denne prosessen inn i små biter, slik at vi oppnår en bedre oppfølging over tid.

Est. varighet: 8 timer / 4 x totimers oppfølgingsdager 

Effektanalyse og rapport

Etter en periode der bedriften har jobbet med de nye rutinene kommer DMO Spesialisten tilbake for å måle effekten og rapportere.

Estimert total varighet: 16 timer / 1,5 + 0,5 dag

Effektanalyse

Oppfølgingsintervjuer og måling av effekt. Hva har vi lært?

Est. varighet: 4 timer / en halv dag

Rapportering

DMO Spesialisten avslutter prosjektet med en samlet rapport over effekter, tilbakemeldinger 

Est. varighet: 12 timer / 1,5 dag

Personer som kan hjelpe deg

Her kan du se og legge til kontaktopplysninger på team-medlemmer med rette kompetanse til å hjelpe deg med denne tjenesten!

Veiledende avtalemal for tjenesten

Her kan du laste ned veiledende skriftlig avtalemal for tjenesten.
Legg merke til at avtalen bare er veiledende. Avtaler bør forhandles og er kun gyldig/bindende når begge parter har signert.
English
Lenke åpner ny fane med side for dokumentet. Her kan du lese og laste ned gjeldende mal.
AGREEMENT - Service Management - analysis & development - small project (ENGLISH) (only guidelines)
Årstall:
Year:
2023
Norsk
Lenke åpner ny fane med side for dokumentet. Her kan du lese og laste ned gjeldende mal.
OPPDRAGSAVTALE - Service Management - analyse og utvikling - lite prosjekt (NORSK) (kun veiledende)
Årstall:
Year:
2023

Last ned rapport

Trykk på bildet for å laste ned rapporten!

Andre ressurser til tjenesten

Trykk på bildene for å åpne og laste ned!
No items found.

Generelle vilkår hos DMO Spesialisten

Trykk på bildene for å åpne og laste ned!
Generell personvernerklæring
RAMMEAVTALE (kun veiledende)
DMO Spesialisten sporer ikke våre besøkende på tvers av internettet, men hvis du klikker "Tillat" så gir du oss tillatelse til lagre en analyse-innholdskapsel i din nettleser. Denne gjør at vi kan forstå hvordan våre nettsider fungerer. Les vårt Personvern her.