Vi ønsker å forstå litt om hva folk synes og vet om bærekraft i reiselivsbransjen. Derfor har vi et grasrot-forskningsprosjekt på gang der vi spør utvalgte grupper om deres holdning og kunnskap til dette temaet. Vi mener det er viktig å kartlegge markedets holdninger til bærekraft, for vi ser at det ofte er vanskelig for folk å forstå seg på jungelen av merkeordninger, råd og regler. Hvis vi ikke er påpasselige, så ender vi med å overvelde folk med informasjon og byråkrati - og da har det merkeordninger ingen effekt.
Høgskolen og DMO Spesialisten håper med denne undersøkelsen å få nok svar og data slik at vi kan gjøre et skikkelig forskningsprosjekt under Forskningsfondet, i fremtiden. Derfor er dine svar utrolig verdifulle for oss og til stor nytte.
Reiselivsbransjen er ikke det største satsningsområdet når det gjelder forskning og utvikling (FoU). Det til tross for at det likevel presses mye fin reklame ut i markedet om hvor vakkert det er i Norge. Vi i reiselivsbransjen glemmer bare ofte å tenke planlegging, fovaltning og ledelse inn på forhånd. Det eren av grunnene til, at vi hører så mye om problematikken på attraksjoner som Trolltunga, m.fl. Vi handler bestandig reaktiv i stedet for å være proaktiv. Altså slukke branner i fremfor å forhindre dem i å oppstå til å begynne med.
Herhjemme er Innovasjon Norge ansvarlig for å samle og publisere turistundersøkelser fra gjester med interesse i vårt vakre sted på jord. Alt for ofte er det dessverre sånn at tilbakemeldingen fra disse folk viser en delvis misnøye med verdi for pengene.
Vi tror på at mer og bedre bærekraftinformasjon vil bidra til å la turister forstå hva de egentlig betaler for. Noe som vil øke Norge sin merkevare som reisemål intenasjonalt. Samt vil skape et handlingsorientert styringsverktøy for reiselivsaktører. Derfor er dette studiet et viktig skritt på veien.
Vi jobber med reiselivsutvikling. Vi velger bevisst å ikke kalle det bærekraftig reiselivsutvikling fordi for oss er bærekraft en selvfølge. Det er derfor en naturlig del av det å utvikle.
Vi er basert på Åndalsnes hvor vi jobber for å få mer ansvarlig og fornuftig forvaltning, ledelse og planlegging inn i reiselivsbransjen. Det som vi kaller å profesjonalisere bransjen.
Norge er "Powered by Nature" og det finnes mange utrolig flinke folk som markedsfører vårt vakre land. Dessverre er det knapp så mye fokus på å planlegge hva som skal skje når så gjesterne endelig står og ringer på døra. Det krever kompetanse og god ledelse, og det er akkurat hva DMO Spesialisten fokuserer på.
James er professor i informatikk og digitalisering v/Høgskolen i Molde. Han kommer fra Queens i New York og har reist i mange land hvor han har jobbet med store globale virksomheter.
Hans doktorgrad innen feltet Human Computer Interaction (HCI) oppnådde han på det prestisjefylte University of Canterbury, USA. Prof. Wen er foruten hans akademiske virke en suksessfull seriegründer innen IT, med bedrifter som har blitt kjøpt opp av større internasjonale aktører.
Wen er forskningsansvarlig på dette prosjektet. For mer informasjon om Prof. Wen sitt arbeid, publikasjoner og akademiske profil: